U bent hier: Home >> Landbouwhuisdieren/paarden >> Paarden >> Koliek

Koliek of buikpijn bij paarden

Koliek of buikpijn is één van de meest vervelende en regelmatig voorkomende problemen bij paarden. Er kan sprake zijn van een milde koliek, wat blijkt uit onrustig gedrag, opgetrokken buik en krabben, tot een hevige koliek dat zich uit in rollen, naar de buik kijken en zich laten vallen.

Hoe kunt u koliek voorkomen?

Dat paarden vaak last hebben van koliek komt door hun enorm grote maag –en darmstelsel, waardoor er eerder verstoppingen of gasophopingen ontstaan. Niet alle koliekaanvallen kunnen voorkomen worden. Gelukkig kunt u wel maatregelen nemen, die de kans op koliek verkleinen zoals:

• Laat het paard niet lopen op een schrale zanderige weide
  • Neem regelmatig wat mest in een handschoen met daaraan toegevoegd water, controleer na één dag of er zand op de bodem ligt
  • Neem de tijd om het paard te laten wennen aan het nieuwe rantsoen
  • Laat mest regelmatig door de dierenarts controleren op een wormbesmetting
  • Voorkom het eten van stro
  • Hanteer een regelmatig voerschema

Koliek, en wat nu?

Verdenkt u uw paard van een koliekaanval dan kunt u het best meteen contact opnemen met de praktijk. Telefonisch overleggen we met u wat de vervolgstappen zijn en hoe we u en uw paard het beste kunnen helpen. Bij een milde koliek is vaak een pijnstiller en eventueel een darmontspanner afdoende. Bij een aanhoudende of ernstige koliek voelen wij uw paard rectaal op en kan het noodzakelijk zijn dat we het paard sonderen en eventueel een vloeistof toedienen. In sommige gevallen is het beter dat het paard wordt doorverwezen naar onze doorverwijskliniek.